Jangan Sebut 7 Ayat Bila Pertama Kali Bertemu Calon Mertua

Jangan Sebut 7 Ayat Bila Pertama Kali Bertemu Calon Mertua

Pertemuan pertama dengan bakal keluarga mertua akan melahirkan rasa ketakutan; — takut akan ibu bapanya tidak sukakan diri anda, takut tidak akan mendapat berkat, takut terancam dan sebagainya. Ketakutan itu adalah semulajadi, terutamanya apabila mereka pertama kali bertemu dan anda tidak saling mengenali. Dalam menghadapi rasa ketakutan, anda jangan sampai bercakap salah apabila pertama kali berjumpa calon mertua. Pandang pertama menentukan kesinambungan hubungan anda dengan pasangan anda. Berikut adalah beberapa ayat yang tidak sepatutnya anda katakan apabila anda pertama kali bertemu dengan mereka.

“Makcik sangat cantik, seperti artis Hollywood.” Elakkan memberi jenis pujian ini. Walaupun ibu pasangan anda cantik, jangan keterlaluan. Anda perlu tahu masa yang sesuai apabila anda ingin menyatakan pujian. Mungkin calon mertua tidak akan menyukainya pada pertemuan pertama.

“Saya sangat sesuai dengan anak makcik.”. Jangan katakan ini apabila anda pertama kali berjumpa calon mertua anda. Sesuai mengikut kata anda tidak semestinya sesuai mengikut kata mereka. Mengatakan perkara-perkara seperti ini hanya membuat anda rasa terlalu yakin. Biarkan mereka menilai sama ada anda sesuai untuk anak mereka atau tidak.

“Makanan rasa agak masin.”. Walaupun masakan makanannya masin, anda tidak perlu menyatakannya secara terbuka pada hari pertama perjumpaan anda. Cuma elakkan makanan masin dengan memakan hidangan lain.

“Ayah saya kerja, bla bla bla.”. Apabila tiba masanya untuk anda berbual bersama, jangan menunjukkan apa yang dilakukan oleh ibu bapa anda. Kata-kata seperti ini hanya memberi kesan bahawa anda adalah seorang anak yang angkuh. Malah, kejayaan ibu bapa tidak semestinya berjaya. Jika anda mendapat soalan, “Ayah awak kerja apa?” Jawap dengan sederhana dan tidak keterlaluan.

“Makcik bersetuju dengan hubungan kami tak?”. Soalan ini kelihatan agresif dan menarik. Ibu bapa pasangan anda yang ditanya seperti ini akan rasa terperangkap dan mustahil untuk mengatakan tidak. Sebanyak mungkin, tidak perlu bertanya soalan yang membawa kepada hubungan anda dengan pasangan anda. Anda baru sahaja bertemu untuk pertama kali, anda belum begitu dekat sebolehnya jangan keterlaluan bertanyakan soalan yang terlalu spesifik.

“Pekerjaan saya adalah bla bla bla.”. Sama seperti anda tidak perlu menunjukkan pekerjaan ibu bapa anda, anda juga tidak perlu menunjukkan pekerjaan anda sendiri. Mungkin akan ada soalan seperti anda bekerja di mana atau apa pekerjaan anda, tetapi anda tidak perlu mendesak untuk menunjukkan siapa anda. Terangkan apa yang perlu dijelaskan. Sekali lagi, jangan keterlaluan.

“Esok saya ke sini lagi ya, makcik?”. Jangan mengajukan diri jika anda tidak dijemput. Sebenarnya, jika anda berjaya, anda pasti akan mendapat jemputan seterusnya. Jangan segera menyerangnya dengan perjumpaan yang berterusan. Akhir sekali, Ingatlah kebaikan mereka tidak boleh dimanipulasi, selagi anda berkelakuan baik, semuanya akan selamat sahaja. Good luck!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *